Tuesday, June 29, 2010

Kesan Domino


 
Ini bukan cerita aku baru balik dari makan Domino atau telefon delivery. Sebaliknya, kesan Domino adalah sesuatu benda yang terjadi menyebabkan akan terjadinya benda-benda lain di sekitarnya. Atau bahasa mudah dipanggil kesan berantai. Aku tak pasti kalau surat berantai boleh dipanggil surat Domino atau tidak.

Esok merupakan hari terakhir aku bekerja di kilang membuat pendingin hawa ni. Selepas tu bolehlah aku fokus balik pada study aku yang tak habis lagi. Dalam pada nak habis kerja ni, macam-macam jadi. Tak tahula boleh dipanggil kesan domino atau tak. Tapi kalau ada rakan sekerja kau yang dulu boleh bawak gurau-gurau, tepuk-menepuk, bahan-membahan tiba-tiba bermasam muka dan tak mahu bercakap sepatah langsung, memang ada kesan domino. Banyak kerja terjejas sebab akan ada arahan berbelit-belit. Ada arahan yang disampaikan oleh pihak ketiga sebab orang tu memang taknak bercakap langsung dengan aku dan kawan aku ni. 

Puncanya apa, aku pun takde jawapan. Tiba-tiba lepas dia balik dari cuti sakit, terus tak mahu bertegur sapa. Aku dengan kawan aku pun pelik. Tak profesional betul. Ada problem kat rumah tak payah bawak ke tempat kerja. Tu yang jadi kesan domino tuh. Dan, sampai esok aku nak berhenti pun masih tak bersembang apa pun. Nak bagi arahan pun(sebab dia macam in-charge line tu) pakai orang ketiga lagi.

Walaupun begitu, aku tak peduli pun pasal semua tu. Sebab aku pun hanyalah operator. Kerja aku menerima arahan je. Tak 'mati' pun kalau tak bercakap dengan dia. Cuma dialah yang kena pakai orang lain untuk sampaikan arahan. Pesanan aku, kalau ada masalah kasi setel cara baik ye kawan-kawan. Jangan bawak problem tempat lain kat benda yang kau tengah buat. Yang kena tempias orang lain jugak.

Aku harap langit esok cerah secerah harapan aku untuk segera sambung mengaji balik. Eh, Perancis tak main world cup tahun ni ek?

2 comments:

Siti Noor Aminah said...

itu ler, mmg tidak pro kan?

mslh kt rumah,sila tinggalkn kt rumah.jgn bwk ke tmpt keja.


bg arahan thru email pn ok gak kan???

eJAI said...

Ok jugak tapi kat kilang mane le ade pc nak menaip...lainla gune blackberry ke ok gak

 
Google Analytics Alternative