Saturday, October 09, 2010

Mahasiswa Mapan Mengembeleng Negara


 Bukan universiti dia


Usai melalui kawasan perusahaan tadi, aku memarkir motosikal di kawasan letak motosikal fakulti. Setelah siap-siap kunci helmet, aku melangkah padat ke kelas sambil tangan kanan menggenggam tali beg galas dan tangan kiri pula menggenggam sebuah buku teks bertajuk 'Mechanics of Material' atau dalam bahasa ibunda, Mekanik Bahan. Sesampai di lif A( ada lif A, B, C dan D di situ), panel LED menunjukkan tingkat 10 iaitu tingkat di mana kelas aku berada. *Mungkin sistem lif di sini berbeza dengan lif tempat lain kerana kita perlu menaip tingkat yang diingini di panel dinding yang tertera nombor ibarat telefon bimbit susunannya. Selepas itu, skrin akan tertulis lif mana yang perlu dimasuki. Senang caranya tapi konsepnya agak menyusahkan. 

Sampai di kelas, aku melangkah masuk dengan tenang. Jam menunjukkan 8.20 pagi. Masih ada 10 minit sebelum kelas bermula. Untuk menjadi mahasiswa cemerlang, salah satu caranya adalah dengan sampai awal ke kelas. Bukan setelah pensyarah sudah mula, baru terhegeh-hegeh nak masuk dan mengganggu syarahan. Jadi, aku menyediakan alatulis dan meletakkannya di atas meja. Aku tekan-tekan meja. Meja tak stabil. Bermakna, ada salah satu kakinya 'cacat' atau terbantut sebab getah bawah hilang. Jadi, dalam keadaan meja yang tak stabil, memang tak sedap nak menulis. Apatah lagi kalau tengah memadam. Memang meja berbunyi sambil meja berlanggar-langgar dengan meja kawan sebelah. Memang tensi.

Solusinya, aku tarik sehelai kertas dari notepad beli kat Mydin semalam, aku lipat kecik-kecik dan lapik kat kaki meja yang 'cacat' tu. Tadaa..Meja jadi stabil dan hati jadi senang. Sementara menunggu pensyarah masuk, aku periksa kondisi alat-alat tulis. Dari pemadam bawak ke pen. Dari blenko bawak ke pensil mekanikal. Oh, aku picit-picit pensil mekanikal tu tak keluar batang grafitnya. Jadi, aku masukkan dakwat ke dalamnya melalui mulutnya. Bukan di bahagian kepala. Kebanyakan pelajar amat malas untuk membuka tudung kepala pensil mekanikal untuk memasukkan dakwat grafit. Solusi mudah ialah melalui muncungnya sahaja sambil tangan perlu menekan pemicit di kepalanya supaya dakwat grafit dapat dimasukkan. Mengikut pemerhatian, masih ada lagi mereka yang sanggup membuka tudung kepala pensil untuk memasukkan dakwat. Teknik ini pun aku belajar dari kawan sewaktu di darjah 3.

Setelah selesai sudah persiapan aku untuk memulakan pembelajaran, aku duduk dengan tenang. Sudah 8.35 pagi. Hamid, seorang wakil kelas untuk subjek Mekanik Bahan ini datang tercungap-cungap. Setelah mengambil nafas kira-kira 30 saat, Hamid memulakan bicara,

"Hari ni kelas cancel. Professor kena pegi Penang, ada conference!"

Suara Hamid perlahan tapi setiap isi kelas dapat mendengar butir-butirnya dengan jelas. Sudah kedengaran pelajar lain menjerit " Yesss!!". Ada yang senyap dan ada yang bersuara dalam hati. Macamlah aku dengar pulak kan. Dan aku?

Aku tidak tahu mahu gembira atau kecewa. Aku blur. Aku bukan saja sudah menyiapkan diri untuk menghadapi syarahan 2 jam hari ini, malah aku sudah pam tayar motor sebelum ke kelas tadi. Hari ini ada satu kelas saja yakni kelas yang baru Hamid kata dibatalkan tadi. 
 

 Aku berjalan longlai ke motor.. Segalanya perlahan. Aku terasa mahu pergi ke I-City malam ni....

No comments:

 
Google Analytics Alternative