Friday, November 26, 2010

Khamis Mendapat Gaji

Khamis

Aku sampai kilang pukul 7.40 pagi. Masuk kerja 7.45. Itupun supervisor bangsa India aku komplen lambat. Bagi makan kasut saiz 7 taula. Setelah tu, kitorang telah direncanakan untuk dihantar ke kilang Panasonic Air-Cond yakni kilang lama tempat aku keje dulu. Aduh, biar benar. Aku segan nak jumpa orang-orang lama kat situ. 

Disebabkan di kilang compressor ni, kuota pekerja dah penuh, kami tetap perlu ke kilang air-cond tu. Di bawah sub-kontrak, memang macam nilah gayanya. Dicampak ke mana-mana bahagian yang memerlukan pekerja dan ada kekosongan. Sampai di kilang lama aku, aku ternampak kakak yang ambil aku bekerja dulu. Aku sembunyi-sembunyi. Bukan apa, aku taknak nanti dia tanya, kenapa tak kerja bawah dia. Tergagap nanti aku nak jawab. Dalam lebih kurang 10 minit, kami disambut supervisor in-charge kilang air-cond ni. Kami dibawa ke bilik office yang berpendingin hawa. Agak lama di situ untuk menyelesaikan urusan-urusan pendaftaran. Kami dimaklumkan akan mendapat gaji kami pada hari itu disebabkan kami berbeza kilang walaupun di bawah kontrak yang sama. Aku senyum nipis. 


Jadi, kami pun bermula pada pukul 9.30 pagi. Dengan adanya penerangan ringkas dari leader di situ mengenai operasi kerja dan peraturan-peraturan kilang, barulah aku rasa dihargai. Sebelum ni, main campak je kat department tanpa ada briefing. Tugas aku pada hari itu adalah membantu abang yang jaga machine buat body air-cond. Mesin ni nama injection moulding. Dalam satu minit, dia boleh buat lebih kurang 3 body part air-cond. Jadi, akulah yang membantu dia menghantar body-part yang dia buat finishing ke bahagian lain. Nampak mudah. Tapi dia punya lenguh berdiri..fuhh. Kalau nak compare dengan semalam, aku lagi rela lenguh berdiri dari sakit pinggang macam semalam. 

Beberapa jam sebelum nak habis kerja, leader berbangsa Melayu aku yang bagi briefing mula-mula tadi datang. Dia datang bagi duit gaji pada hari tersebut. Ini Melayu baru betul punya. Takdak tipu-tipu macam sebelum ni aku kena. So, aku berpuas hati pada hari ni, selain environment yang supportive, aku juga sempat jumpa kawan-kawan lama di kilang tersebut untuk bertanya khabar. 

Yang penting, dapat gaji hari ni.

No comments:

 
Google Analytics Alternative