Tuesday, November 09, 2010

Teh O





Teh yang aku bancuh dalam jag besar tu aku letakkan di meja depan. Agak manis rasanya kerana si Jamil (bukan nama sebenar) rakanku yang menyuruh menambah gula. Apa nak kena kencing manis ke dia ni? Maka, satu persatu rakanku meminum air teh itu walaupun rasanya agak manis. "Sedap ke air teh aku ni?', kata aku di dalam hati. 

 Lalu si Jamil dengan tanpa rasa malu meminta aku membuat satu jag lagi air teh. Disuruhnya aku guna saja uncang teh tersebut. Cuma tambah air panas dan gula saja. Aku pun bangun menyediakan lagi satu jag air teh. Kalau tak laku macam ni, jangan haraplah aku nak buat. Aha.

Setelah siap air teh tersebut, aku letakkannya di atas meja ala Jepun di ruang tamu. Memang kalau guna uncang teh yang sama, kaler air teh akan turun sikit tapi rasanya tetap sama macam guna uncang baru. Melihat kaler dia lain sikit, si Razak (bukan nama sebenar) menegur aku. 

" Kenapa kaler die lain?"

" Aku guna uncang tadi. Tu yang lain tu", jawab aku tenang.

"Ala, ko ni kedekutlah. Gunalah uncang baru. Kedekut sangat!", si Razak merungut.

" Rasa dia sama je. Tak percaya, rasalah...", aku bidas balik.


Malam sebelum tu...

" Eh Razak, nape ko tak makan hotdog yang ko goreng ni kat depan?" tanya si Jamil. 

Aku yang ada di dapur di situ ketika itu terdengar perbualan Razak dan Jamil. Ketika itu, ruang tamu memang penuh dengan budak-budak melepak tengok tv. Kalau ade sesape open makanan, confirm kena serbu.

" Alah, malaslah. Nanti budak-budak depan tu nak pau aku.", jawab Razak selamba.


Aku senyum je...

No comments:

 
Google Analytics Alternative