Wednesday, September 19, 2012

Melepaskan Anjing Tersepit


Susulan daripada artikel http://warkahkembara.blogspot.com/2012/09/satu-hari-di-hari-rabu.html :

Aku menarik nafas lega sambil mencium dompet. Ini bermakna aku selamat daripada mengeluarkan sebarang not kepada anggota polis tersebut. Aku ucapkan banyak-banyak terima kasih dan kemudian meneruskan pemanduan seterusnya pada kelajuan 110km/j sahaja. Di sini kita dapat lihat bahawa ketenangan kunci kejayaan. Dan jangan lupa tawakal kepada-Nya.
Setelah aku memeriksa status kenderaan di laman web MyEG, aku memang telah dikenakan saman kerana memandu melebihi had laju. Aku tahu memang aku bersalah tetapi mengapa mesti pegawai polis itu menipu aku dengan mengatakan 'Lain kali jangan buat lagi'?

Daripada ayat tersebut, aku pasti yang aku telah diberi peluang kedua supaya perbaiki kesilapan. Namun, semuanya dusta belaka kerana aku tetap perlu membayar RM150 kepada PDRM. Aku tidak tahu samada aku yang salah anggap atau memang polis yang tahan aku tu bagi aku peluang untuk tidak dikenakan saman direct waktu tu juga. Aku konfius kejap.

Tapi yang pastinya, aku kecewa dengan polis tersebut. Aku takkan mempercayai polis lagi. Bukan semua tapi segelintir. Dan segelintir itulah yang menyumbang kepada korupnya polis di dalam negara. Aku tahu memang macam tiada kaitan tapi itulah hakikat dan tafsiran orang ramai terhadap polis sekarang. Baik trafik ataupun jenayah.

Jika ada di kalangan anak aku nanti yang ingin menjadi polis, nescaya aku tidak akan menggalakkanya. Seperkara lagi, aku tidak akan ambil lagi tugas pengganti di saat akhir. Memang bagus menolong kawan dalam kesempitan tetapi jika aku sendiri tersepit, ternyata ia hanya perbuatan sia-sia. Ibarat melepaskan anjing tersepit, ia menggigit kembali.

Selamat malam aku ucapkan kepada polis-polis semua dengan ucapan:

Ingat-ingatlah sikit pada akhirat....

No comments:

 
Google Analytics Alternative