Saturday, December 01, 2012

Permintaan Maaf


Baru-baru ini di sebuah perhimpunan agung yang saban tahun diadakan, seorang pemimpin tertinggi negara meminta maaf kepada rakyat atas kekhilafan yang dilakukan dahulu.



Jadi, di sini timbul beberapa persoalan yang patut bermain di benak minda kita:

1. Jika ada permohonan maaf, sepatutnya diterangkan apakah kekhilafan yang dilakukan sehingga beliau meminta maaf. Di sini, beliau hanya menyebut permohonan maaf tanpa diterangkan apakah 'dosa' yang telah dilakukan? Contohnya, Ahmad meminta maaf kepada Firdaus tiba-tiba pada pertemuan mereka di taman tasik. Firdaus terkejut dan pasti rasa pelik kerana apa perkara yang telah dilakukan Ahmad sehingga beliau meminta maaf kerana Ahmad tidak menyatakannya.

2.  Biasanya apabila sesebuah pemimpin organisasi membuat salah dan meminta maaf, mereka akan turun dan digantikan dengan orang lain. Jadi, dalam kes ini, mengapa PM tidak turun dan berundur?

3. Jika permohonan maaf dibuat, pasti ada kesalahan yang dilakukan, namun apabila saya membaca berita-berita selanjutnya di akhbar, mereka yakni orang 'merah' terus-terusan menghentam pihak pembangkang. Walhal ketika itu, pemimpin yakni PM sedang membuat permohonan maaf yang pastinya ada kaitan dengan kelemahan sistem pentadbiran kerajaan. Di sini, kekeliruan pasti akan timbul.

Secara jujurnya, permohonan maaf itu bagus tapi di sini saya tidak nampak ketelusan dan keikhlasan yang diucapkan oleh PM. Masakan tidak, jika mereka mengambil pendekatan dan inisiatif untuk merendah diri, pastinya mereka tidak akan meneruskan serangan terhadap pihak lawan. Sayangnya, yang saya nampak dan baca di dada-dada akhbar hanyalah serangan dan kecaman terhadap pihak pembangkang. Jadi, saya dan anda semua pasti tertanya-tanya di manakah kejujuran permohonan maaf itu?


No comments:

 
Google Analytics Alternative