Sunday, April 21, 2013

Cara Retro 'Download' Lagu


Dulu pekerjaan orang Melayu tak berat macam sekarang. Sekarang, tengoklah ramai orang Melayu balik kerja lambat sampai tinggal anak bini semua. Adakah ini yang dikatakan ekonomi berkembang? Mari kita tanya Najib.

Sebenarnya, apa yang aku nak sampaikan adalah dulu kita semua (terutamanya orang zaman 80-an dan 90-an) ni suka bukak suratkhabar Utusan dan cari kolum Pilihan Bersama. Tak silap aku radio Muzik FM ke apa entah. Lepas dah bukak paper cari senarai lagu-lagu yang bakal diputarkan atas pilihan pendengar, aku dan makcik aku ni siap-siaplah pergi beli kaset kosong. Kaset kosong ni tujuannya adalah untuk merekodkan lagu-lagu yang bakal dimainkan di radio Pilihan Bersama.

Masing-masing dah target lagu apa nak rekod. Sebaik aje DJ memutarkan lagu yang dah ditarget, dengan pantas aku menekan butang rekod. Dan bila dah habis lagu, tekan balik supaya tak rekod lagu lain yang kurang sedap dan DJ yang suka merapu. Sebaik saja semua lagu yang diminati selesai dirakamkan, maka, lengkaplah sebuah kaset kompilasi daripada artis-artis yang kita suka nak dengar. Retro bukan?

Begitulah serba sedikit kehidupan orang zaman dahulu. Tak senang macam sekarang, ada ITunes, ada Ipod, ada 4shared la dan macam-macam cara nak download lah. Senang sungguh budak sekarang.

No comments:

 
Google Analytics Alternative