Saturday, April 06, 2013

Ulama Kontemporari?




Sesungguhnya, jika benarlah apa yang diperkatakan ulama ini, maka kita berhadapan dengan suatu kedahsyatan yang akan meletup pada bila-bila masa. Jika ulama yang perlu menjadi tulang belakang untuk menggerakkan agama Allah culas dalam melakukannya, apakah masih ada harap untuk kita si jahil ni?

Eloklah aku bersangka baik sahaja terhadap kenyataan yang dikeluarkan ini. Mungkin ia manipulasi media, manipulasi sang wartawan atau hanya satu perli-memerli kepada pihak berkaitan. Namun, sekiranya ia benar, apakah kita wajib memberikan undi kepada pemimpin atau parti yang telah menghidangkan seribu satu segala macam jenis konsert korea dan menari gangnam? Itukah yang dikatakan halal untuk diundi?


Daripada Abdullah bin Amr bin ash' ra berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :" Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah SWT menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim-ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai peminpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."

No comments:

 
Google Analytics Alternative