Saturday, May 18, 2013

Betapa Mudahnya Pengangkutan Awam di Jerman


Pepatah ada menyebut,

" Negara maju bukan diukur dari segi banyaknya bilangan kereta di jalanraya. Sebaliknya, ia diukur daripada cekapnya pengangkutan awam negara tersebut".

Semasa kunjungan saya ke Jerman lalu, saya merasakan pepatah ini tersangatlah benar. Ketika saya di sana selama lebih kurang seminggu, terdapat satu hari di mana saya terasa bosan duduk di hotel sorang-sorang di Frankfurt. Disebabkan saya mempunyai kad percuma pengangkutan awam yang didatangkan sekali dengan pakej penginapan hotel, saya memutuskan untuk berjalan-jalan di sekitar Frankfurt.

Pada mulanya, saya hanya berjalan di sekitar Stesen Utama Frankfurt yang berdekatan dengan hotel. Kemudian, saya memutuskan untuk ke Romer kerana di sana banyak bangunan-bangunan lama dan bercirikan tradisional Eropah. Dengan mengikuti segala papan tanda arah dan peta laluan keretapi bawah tanah yang sangat mudah difahami, saya berjaya sampai ke Romer dalam masa 10 minit.

Apa yang nak ditekankan di sini adalah kemudahan pengangkutan awam di Jerman (khususnya di Frankfurt yang saya lawati), sangat mudah untuk dipelajari. Kita boleh ke sana ke mari tanpa rasa takut hilang atau diragut orang. Polis ada di mana-mana dan ramai orang yang akan sedia memberikan pertolongan. Pengangkutan awam yang ada termasuklah bas, tren darat antara bandar, keretapi bawah tanah dan teksi. Jika tidak mampu, boleh saja gunakan pengangkutan selain teksi. Rasanya jika tidak naik teksi pun, kita mudah untuk sampai ke mana-mana kerana memang tren dan keretapi pergi hampir kesemua ceruk.


Ruang dalaman tren yang melalui jalanraya

 Saya amat berharap apabila kerajaan dapat membersihkan pentadbiran daripada korupsi dan kroni, kita akan mampu setanding negara hebat di Eropah yang lebih mementingkan infrastruktur buat rakyat. Bukannya bermegah dengan mempunyai menara berkembar yang tidak nampak apa manfaatnya kepada kebanyakan rakyat.

Oh ya, setelah berpusing-pusing dan mengambil gambar di sekitar Romer dalam setengah jam, saya selamat pulang ke hotel dengan menaiki keretapi bawah tanah. Tidak perlu menunggu lama, tren banyak dan suasana dalam tren pun langsung tidak padat. Tabik kepada pemerintah Jerman!


 Suasana stesen keretapi bawah tanah Frankfurt

2 comments:

Anonymous said...

Assalam. Di frankfurt menginap di hotel mana?menarik juga boleh dapat kad percuma pengangkutan awam tu.hehe

eJAI said...

waalaikumsalam,

Saya menginap di Inter City Hotel. Ada pakej tawaran kad pengangkutan awam tapi tentang harganya wallahualam...

 
Google Analytics Alternative