Saturday, June 08, 2013

Jerman dan Cabaran Makanan Halal


Maafkan saya kerana sekali lagi saya bercerita mengenai Jerman. Bukan apa, banyak kisah yang saya ingin nukilkan di sini. Dan kadang-kala ia terlintas di fikiran secara tiba-tiba. 

Makanan halal sebenarnya tidak ada masalah jika anda berada di Frankfurt. Cuma, apabila di Stuttgart, mungkin agak sukar untuk mencari makanan Islam. Semasa saya mula tiba di Hidelfingen iaitu satu daerah kecil di dalam Stuttgart, memang makanan halal adalah satu isu. Saya bersama pihak operator air dan kontraktor tiba di situ pada sebelah petang. Selepas meletakkan beg, kami berhajat untuk mencari makanan di sekitar tempat penginapan. 

Waktu ketika itu sudah mencecah jam 8 malam namun, suasana pekan kecil itu ibarat pekan koboi. Semuanya sudah gelap dan 'mati'. Kedai-kedai di sepanjang jalan kebanyakkannya tutup. Kami agak kecewa apabila mendapati sebuah kedai menjual kebab yang terletak kira-kira 1 kilometer dari hotel telah tutup. Maka, kami putuskan untuk membeli air mineral saja di sebuah stesen minyak 24 jam di sebelah hotel.

 Air mineral ada gas. Pelik rasanya


Ketika itu, pihak operator air (Salim - bukan nama sebenar) memutuskan untuk pulang ke hotel setelah selesai membeli air mineral tersebut. Manakala, pihak kontraktor (Chong -juga bukan nama sebenar) mengajak aku mencari apa saja makanan yang ada di kafe hotel. Melihat kepada menu hotel tersebut, aku tidak tahu hendak makan apa kerana kesemuanya diragui. Kemudiannya, aku bertawakal kepada Allah Maha Pemberi Rezeki untuk memesan salad sahaja untuk sekadar mengalas perut malam itu. Rasa salad Eropah yang agak berbeza menyebabkan aku tidak dapat menghabiskannya. Sudahnya malam itu, aku bantai makan megi cawan yang dibawa dari Malaysia kerana kelaparan ya amat!


Syukur kepada Allah


Alhamdulillah, keesokannya, kami semua dapat menikmati kebab di sebuah restoran kecil yang tidak jauh dari hotel. Satu lagi kejadian yang berlaku semasa aku di Frankfurt pula adalah satu iktibar untuk aku. Ketika aku berjalan di Zeil sekitar 10 malam (di sini keadaannya happening dan masih banyak kedai beroperasi), aku dan Chong cuba mencari kedai makanan Islam yakni halal, namun memang tak jumpa. Disebabkan kelaparan akibat cuaca yang sangat sejuk, kami bersepakat makan di McDonalds di situ.


 Maafkan aku


Sebenarnya, keputusan untuk makan di McD bukanlah satu keputusan yang baik namun, dalam keadaan mendesak dan aku kira darurat sebegini, aku perlu makan untuk mengalas perut. Aku bertawakal dan kemudiannya cuma memesan burger ikan dan air kopi saja. Apa yang menarik di Jerman mengenai restoran makanan segera ini adalah pelanggan perlu mengemaskan meja sendiri dan meletakkan sampah-sampah dan sisa makanan di dalam dulang seterusnya diletakkan di tempat yang disediakan. Aku perhati memang ramai warga Jerman yang berdisiplin di sini. Mampukah negara kita melaksanakan sistem sebegini? Tidak mustahil.

 Nasi beriyani Pakistan


Jus oren Stuttgart


Di Frankfurt, tidak sukar untuk mencari restoran halal. Banyak restoran Pakistan terdapat di sekitar pusat bandaraya Frankfurt. Namun, pastikan kita sudah membuat sedikit kajian sebelum berkunjung ke mana-mana. Suatu iktibar untuk aku teladani di masa akan datang.


No comments:

 
Google Analytics Alternative