Sunday, August 25, 2013

Komik, Pengawas dan UPSR


Masa aku darjah 5 dulu, aku kurang sikit bab belajar ni. Banyak main orang kata. Lagi satu, masa tu aku suka melukis. Bukan melukis saja-saja. Aku melukis sampai keluar 9 jilid komik pasal bolasepak. Masa tu, permintaan bagus, jadi aku pun bersemangat melukis. Aku bawak ke sekolah dan tunjuk pada rakan sekolah, semuanya mintak aku buat lagi. Jadi, tekanan tinggi masa tu untuk siapkan komik tersebut. Itu yang belajar entah ke mana tu.

Masuk hujung tahun darjah 5, aku dapat nombor antara yang belakang dalam peperiksaan akhir tahun. Melalui pengumuman cikgu kelas bernama Puan Rohani, aku di'tendang' ke kelas kedua pandai bagi Tahun 6. Selama aku darjah 1 hingga 5, aku memang duduk kelas pertama. Jadi, aku rasa nak menangis dan malu ya amat kerana masuk kelas kedua. Sehinggalah rakan aku bernama Zaki memujuk Puan Rohani untuk letakkan aku di kelas pertama dan pujukan itu berhasil.

Sejak saat itu, aku dah tak melukis dah. Lebih baik aku tumpukan pada pembelajaran. Aku dahulu lebih utamakan melukis daripada belajar. Hampir tiap malam aku melukis untuk siapkan komik tu. Jadi, aku bertekad untuk bangkit dari 'kegelapan'. Alhamdulillah aku dapat 4A 1B dalam UPSR. Satu keputusan yang aku kira baik bagi aku kerana aku bermula daripada kosong apabila melangkah masuk Tahun 6.

Satu lagi perkara yang membuatkan aku berasa malu adalah apabila aku mendapat sesuatu yang aku kira, aku tidak layak menerimanya. Aku mendapat jawatan pengawas ketika di Tahun 6. Sudahlah aku mendapat nombor teruk ketika peperiksaan akhir tahun 5, dapat pula jawatan pengawas. Aku tahu, aku bukan mendapat jawatan tersebut atas kemampuan aku. Aku dapat jawatan itu kerana emak aku seorang cikgu disiplin. Aku tak minta. Aku telah diberi jawatan tersebut oleh cikgu-cikgu lain atas sebab tersebut.

Itulah serba sedikit kisah aku semasa sekolah rendah. Harapnya menjadi pengajaran buat semua. Hehe. Oh ya, aku masih menyimpan semua komik-komik tersebut sehingga kini. Cuma ia sudah usang.

No comments:

 
Google Analytics Alternative