Sunday, May 01, 2016

Tips Rendah Hati dari Si Genius


Walaupun benda ni simple dan dah banyak kali engkorang dengar, tetapi aku sendiri telah melalui beberapa pengalaman dan pemerhatian. Melalui pemerhatian terhadap orang sekeliling aku, antara faktor penyebab seseorang itu tak kaya adalah :

1. Suka dengki dengan orang yang lebih daripada kita.
- Contohnya dalam group wassap engkorang, ada orang pergi travel oversea dan post gambar percutian mereka. Dalam hal ni, engko perlu bertenang dan marahlah di dalam hati saja. Tak perlu sembang dengan orang lain hal mereka, tak perlu hasut orang lain pasal tingkahlaku mereka post gambar-gambar tu. Be cool dan simpan saja kemarahan dalam hati kerana mulut-mulut yang bercerita akan membuka seribu jalan kepada pertelingkahan lain dan nasib masa depan engko sendiri pun tak tahu macamana. 

Aku sendiri pernah mendengar dan menghadap kes macam ni di mana ada orang yang suka bising-bising pasal saudara mereka berjalan ke sana sini dan post gambar-gambar dalam group wassap. Kemudian, saudara yang bising-bising ni jugak yang bantu beliau dalam masalah kewangan. Sudahlah mengata orang yang lebih daripada kita, akhirnya, diri sendiri jugak terlungkup dari segi mengurus kewangan. Tambah buruk, diri sendiri malu akibat orang yang dihina tu jugak yang bantu engkau. Sedih bukan?


2. Tidak berfikir positif atas segala hal.
-Contohnya, dalam sekawan kawanan engkorang, ada beberapa yang suka menonjolkan diri. Ada yang suka bercerita hal diri sendiri berlebihan dalam group wassap. Walaupun engkorang marah dengan diorang atas tindak-tanduk mereka yang 'annoying' atau menjengkelkan itu, adalah lebih baik engkau sekali lagi ambil sikap berdiam diri dan marahlah di dalam hati. juga. Penceritaan kau pada orang lain kemungkinan akan membuka pekung engkau sendiri. Yelah, manusia kadang-kadang ada talam dua muka. So, lebih baik ambil jalan selamat dan rilek je.

3. Hentikan sifat suka memerli.
-Ini juga satu sifat yang buruk yang boleh membawa kepada perpecahan umat. Contohnya, ada beberapa orang dari selatan yang suka buat perkara pelik-pelik, lalu apabila kelakuan itu membangkitkan kemarahan beberapa orang, akan ada tindakan susulan yang mana lebih kepada 'menganjing' atau menghina kembali. Senang cerita, mereka hanya mahu tunjukkan kepada haters bahawa mereka lebih bagus. Aku bukan nak jadi orang macam dalam point No. 1 kat atas tu. Cuma, apa yang aku nak sampaikan, adalah lebih baik kita buat hal masing-masing dan jika ada haters, tak perlulah nak fokus sangat dengan isu yang haters bawakan. Itu hanya menunjukkan bahawa haters itu penting dalam hidup kau dan sekaligus menandakan bahawa haters itu telah berjaya menyusup dalam kehidupan kau. Kau bacalah buku Saiful Nang tu dan tengok berapa banyak dia tulis pasal haters berbanding dia bercerita pasal diri dan kehidupan dia. Tak ke memalukan namanya?

Setakat ni, tiga ajelah. Kalau ada, aku akan tambah.

Selamat menjadi rendah hati. Rendah hati takkan buat kau kalah. Rendah hati akan bukakan jalan kemenangan besar untuk kau di akhir nanti.


Buku dari PBAKL 2016

No comments:

 
Google Analytics Alternative