Sunday, November 27, 2016

Siapnya Sa-buah Sekolah di Kuala Lipis


Dulu, hati aku yang memberontak dan geram dengan ketidakadilan sistem dalam pejabat (sekarang: bekas) pernah menulis sebuah sekolah yang aku rekabentuk di Pahang pada 10 September 2012.

Baca sini : http://warkahkembara.blogspot.my/2012/09/sa-buah-sekolah.html

 Kini, setelah 4 tahun berlalu, ex-boss aku (pengarah elektrikal) menghantar gambar di bawah ini.




Pada 27 November 2016, sekolah SMKA Kuala Lipis di Pahang ini telah selamat diserahkan kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dalam sebuah majlis yang sederhana. Disebabkan hubungan baik aku dengan ex-boss elektrikal aku tu, aku dijemput oleh beliau untuk sama-sama melihat majlis bersejarah tersebut. Namun, aku menolak dengan baik disebabkan aku tidak lagi bersama perunding yang terlibat dalam projek ini.

Sekolah ini bukannya apa, cuma ia meninggalkan satu perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata kerana sepanjang proses rekabentuknya, memang banyak onak duri dan ranjau mencabar yang perlu aku tempuhi. Dengan mula-mula masuk ke perunding dari seorang budak graduan (fresh grad) yang berbekalkan zero knowledge tentang rekabentuk mekanikal dalam sekolah, aku perlahan-lahan tangkap dan kaut ilmu yang ada dengan pembacaan, rekod rekabentuk lama, rujukan dari rakan lain dan rujukan dengan mentorku. Apatah lagi, boleh dikatakan aku single-handedly membuat rekabentuk mekanikal sekolah ini kerana tiada orang jurutera yang ada tinggal dalam perunding aku masa tu. Lebih membanggakan, kesilapan rekabentuk ketika proses pembinaan adalah sangat minima dan boleh dikatakan ia memenuhi piawaian rekabentuk mekanikal yang baik. Semua ini juga jasa kakak drafter aku yang membantu seperti akak Moriyah, akak Munawarah dan akak Salbiah. Termasuk juga En Zahidin mentorku dan Ir Amin (selaku pemerhati dan checker luar).

Alhamdulillah, satu kepuasan melihat sekolah ini akhirnya berdiri teguh dan siap dengan begitu indah sekali. Cuma sayangnya, aku tidak dapat berada di sana untuk sama-sama menjadi saksi acara bersejarah tersebut.

Semoga adik-adik yang terpilih masuk ke sekolah ini menimba ilmu dengan sebaiknya dan jagalah sekolah SMKA Kuala Lipis ini dengan baik.

Sebagaimana aku maklumkan di dalam posting aku pada tahun 2012 lalu, jika ada rezeki, akan aku masukkan anak-anakku di sini satu hari nanti. Insyaallah.


No comments:

 
Google Analytics Alternative