Saturday, January 02, 2010

Cerita Tahun Ini

Masuk hari ni dah 2 hari kita melangkah ke tahun baru 2010. Apa yang specialnya tahun baru? Bukankah ia sekadar pertukaran angka? Okla. Biaq pi depa la. Yang penting kehadiran tahun baru bermakna kita makin bertambah usia. Makin dekat dengan kematian agaknya.

Jadi, kenapa bila tahun baru tiba je orang semua sibuk-sibuk nak pasang azam? Penting ke berazam pada tahun baru?Dan kenapa banyak orang berazam hanya bila tiba tahun baru? Yang paling penting, kenapa banyak sangat aku bertanya dalam entri ini? Mungkin banyak benda yang masih aku dan kamu tidak tahu mengenai hal ehwal dunia ni.

Hari ni aku baca dalam suratkhabar yang mana dibuat satu tinjauan samada lelaki atau perempuan yang mampu menunaikan azam mereka setiap kali tibanya tahun baru. Kebanyakan para perempuan yang ditemuramah menjawab kaum lelaki lebih susah untuk menunaikan azam mereka menjadikan azam mereka hanya tinggal azam. Ada juga yang berkata lelaki jarang memasang azam.

Memang tak dinafikan yang para lelaki jarang memasang azam atau tak berminat memasang azam. Aku juga tak pernah memasang azam sejak kali terakhir sewaktu darjah 6 dulu. Sebenarnya, azam bukanlah perlu dibuat tiap tahun baru je. Hari-hari pun boleh buat. Semuanya bergantung pada situasi semasa. Jika aku menetap sebarang sasaran untuk tahun itu, konfem aku tak terdaya memenuhinya kerana segalanya bergantung pada situasi waktu itu. Jadi adalah lebih baik tidak payah buang masa dari memasang azam itu ini.


Tapi satu yang tak pernah berubah bila tiba tahun baru ialah kalendar kuda. Orang panggil kalendar kuda sebab ada judi lumba kuda setiap hujung minggu. Bagi aku, kalendar kuda ni lah kalendar paling terbaik pernah dibuat sebab semua detail ada kat sini. Juga, Hari Raya Puasa jarang tersasar walaupun kita tahu memang pengiraan falak digunakan. Kadangkala juga kalendar kuda ada tahun untuk setiap binatang bagi kalendar cina. Dan, masih sehingga ke hari ini tidak ada kalendar yang dapat menandingi keaslian dan kehebatan kalendar kuda ini.

Kredit gambar: sini

2 comments:

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

eJAI said...

thanks...

 
Google Analytics Alternative