Thursday, January 14, 2010

Nissan Sunny, Toni Braxton dan Spring

Sekitar tahun 1990, keluarga aku hidup macam nomad. Berpindah randah dari satu rumah sewa ke rumah sewa yang lain. Hanya pada tahun 1994, baru kami sekeluarga dapat membeli rumah sendiri. Dan dalam masa pindah randah tu, memang tak terkira banyaknya berapa kali keluarga aku keluar masuk rumah sewa. Itu sudah jadi kenangan lama yang aku simpulkan erat-erat dalam peti kenangan aku.

Dan masih segar dalam ingatan aku, sekitar 1990-an, ayahku mempunyai sebuah kereta Nissan Sunny. Nak cerita tentang kereta ini memang panjang. Dengan kereta buruk inilah yang membawa kami sekeluarga ke sana sini. Meredah bandar itu bandar ini. Meranduk kampung itu kampung ini. Pendek kata, Sunny inilah yang telah banyak berjasa kepada ayahku dan keluarga. Sehingga kadangkala aku yang masih kecil ketika itu memanggilnya "Sunshine" hasil daripada perkataan Sunny itu sendiri.


Bentuk rupa "Sunshine"


Tahun 1990. Ketika itu, kami menetap di flat di Setiawangsa. Setiwangsa ketika itu tiada apa sangat. Paling kuat masa tu pun yang ada ialah Jaya Jusco Alpha Angle di Wangsa Maju. Nak cerita pasal Alpha Angle ni yang menarik adalah jamnya. Lumrah kanak-kanak tertarik kepada muzik dan bunyi-bunyian. Setiap kali ke sini aku tak lupa untuk mendengar dan menonton 'persembahan' dari jam utamanya yang akan berbunyi setiap satu jam. 'Persembahan' patung-patung yang bermain alat muzik dan mengayuh basikal adalah suatu pesona bagi aku pada masa itu. Sehingga sanggup kadangkala aku menunggu lagi sejam hanya semata-mata untuk melihat persembahan ini. Sekarang, aku tak pasti samada masih wujudkah persembahan dari jam ini. Ada lebih kurang berbelas tahun lamanya aku tak singgah di Alpha Angle ini.


Banyak memori indah di sini suatu ketika dulu


Berbalik kepada cerita Nissan Sunny tadi. Aku seringkali dikejutkan waktu subuh untuk mengikut ibubapaku menghantar abangku ke sekolah. Suasana masih gelap ketika kami keluar dari rumah. Aku yang kadangkala mandi, kadangkala tidak, hanya mengikut arahan ayahku dengan mata separuh terbuka dek mengantuk yang amat sangat. Tapi, rasanya jadi lain apabila aku melangkah masuk ke dalam Sunny ini.

Dengan berbaring di kerusi belakang, aku memandang ke langit yang gelap. Aku masih ingat lagi yang radio dalam kereta buruk itu sering memainkan lagu Toni Braxton-Unbreak My Heart dan jika lagu Melayu pula yang hit pada masa itu adalah Spring-Sampai Hati. Dua lagu inilah yang jadi peneman aku dalam Nissan Sunny sambil aku melayan iramanya sambil memandang kegelapan langit pagi. Memang menenangkan bagi seorang budak yang hatta masih belum masuk tadika lagi!





Try layan pagi-pagi.

No comments:

 
Google Analytics Alternative