Sunday, April 04, 2010

Sial Nama

Minggu sudah aku baca paper mingguan halaman artis dan gosip dunia hiburan. Paper mingguan kalau hari ahad memang cover penuh cerita-cerita artis nih. Cubalah ke arah yang lebih islamik sikit. Jadi, sudah ada berita dunia artis hari tu, aku pun bacalah dengan penuh tawaduk.

Sampai satu part berita ni, pasal artis muda yang orang dok panggil LJ atau nama penuhnya Liyana Jasmay. Pung pang pung pang dia sembang pasal life dia as an artist, last-last dia pesan supaya jangan panggil nama dia dengan panggilan LJ lagi. Kawan cina kat kolej dia cakap, "Haiya, u tau ka Liyana. Itu LJ ada maksud tidak baik punyala. Olang cina cakap suwey la u", Err, lebih kurang.

Jadi, atas sebab nilah Liyana Jasmay ni merasakan LJ singkatan namanya adalah membawa maksud tidak baik dalam budaya cina, maka dia merasakan janganlah namanya dipanggil dengan panggilan LJ lagi. Ni yang aku naik hairan nih. Yang budak ni takut sangat dengan sial namanya dalam kalangan Cina buat apa. Sebagai orang Islam, tak sepatutnya pegangan teguh kita lari disebabkan kepercayaan sesuatu bangsa lain. Yang dia menggelabah takutkan namanya membawa sial hanya disebabkan kepercayaan bangsa lain untuk apa?

Bagi aku, selagi kita berpegang pada akidah kita, tak sepatutnya kita dibelenggu rasa takut akan sial yang akan menimpa hanya disebabkan nama itu membawa maksud tidak baik dari kalangan kepercayaan lain. Ni yang bahaya ni, boleh terpesong akidah ni. Nasihat aku, tak perlu risau nama kita bawa maksud tak baik dalam kepercayaan lain selagi kita berpegang kuat pada akidah Islam.


Notakakiwaklu - Aku tak suka nak cerita pasal dunia artis ni, tapi rasa terpanggil pulak nak menyuarakan hal ni. Lain kali, belilah URTV.

4 comments:

yusuf mujahidin ™ said...

haha..agknya dia nk jg peminat cina dia..
kita sgka baik je la..hehehe

eJAI said...

yup...aku bsangka baik ajela..cuma risau ada orang yg baca citer ni kot2 tpesong plak akidah mereka..huhu..

anyway,thanx for the comment!

NichKhun said...

hahaha lj.. nama nak hebat2 je... ermmm nama ikot islam tak nak ikot pulak.. ney xckp kat liyana jasmay pom.. hahaha artis skang yg bg nama anak ntah ape2 tu.. huhuhu

eJAI said...

tula pasal..nama pelik2 aje...

 
Google Analytics Alternative