Friday, December 30, 2011

Menendang Kapitalis

Pada suatu Khamis yang tenang, aku memarkir kenderaan di depan sebuah kedai makan. Kelihatan anak-anak gadis sedang ralit bermain Blackberry dan menggunakan smart phone yang canggih-canggih untuk BBM dan melayari internet. Zaman aku mana ada semua ni. Yang ada hanyalah gasing, layang-layang, batu seremban atau paling tekno masa tu pun adalah mainan 'brick game'.

Seterusnya, aku melangkah masuk ke dalam sebuah bank yang menggunakan nama Islam. Tanpa membuang masa, aku menekan butang nombor giliran. Mak guard di tepi mesin tu langsung aku tak hiraukan. Dengan tidak menunggu nombor giliran, aku terus menuju kaunter nombor 4. Seraya itu, aku mengeluarkan RM8150.68 dari sampul yang aku selitkan di dalam kocek seluar lalu menghempaskannya di atas kaunter tersebut.

Akak jaga kaunter tu kelihatan kaget dan terpaku.

"Kak, ni saya nak setelkan terus hutang PTPTN saya nih..."

Akak tu masih lagi diam. Menanti kata-kata dari aku mungkin.

"Ni baru hutang diploma kak. Tunggu nanti saya setelkan hutang degree pulak. Tunggu...tunggu.."

Akak tu mula bersuara namun apa yang keluar di mulutnya hanyalah "Errr.....ok". Dia pun mengambil semua duit yang aku letakkan di atas kaunter tersebut.

Dengan perasaan bangga, aku menendang kaunter tersebut dan sekali lagi akak tu terkejut. Aku pun mulai beredar dari situ tanpa rasa bersalah. Bangga aku.


5 comments:

mmsyah said...

byk duit siod. lumpsum trus bayar...hebak!

eJAI said...

kehkehkeh...trolololo...

mmsyah said...

siod penipu!

Anonymous said...

Lumpsump?? Ingat kerja sebutharga ke??

eJAI said...

Bila aku tulis lumpsum?

 
Google Analytics Alternative