Friday, March 23, 2012

Khidmat Masyarakat Jalanraya

Kadang-kadang ramai orang tidak mempedulikan penunggang motosikal apabila mereka memandu kereta. Ketika membelok di simpang, mereka langsung tidak 'nampak' yang ada penunggang di sebelah kiri. Kalau kesesakan kat highway atau lorong dua line, pemandu kereta biasanya akan menukar lorong secara tiba-tiba menyebabkan penunggang terkejut. Apatah lagi yang tidak memberi isyarat.

Ada juga kes di mana kereta terlalu rapat sebelah menyebelah sehingga tiada ruang untuk penunggang motor menyelit. Ini sangat tidak adil bagi penunggang motosikal. Kereta juga kadangkala terlalu laju bila memecut sehingga bergoyang motosikal. Bagi saya, penunggang motosikal juga ada hak dan mereka perlulah dihormati walaupun cuma membawa motosikal. Dan, ketika mereka berteduh di bawah jambatan janganlah anda memecut laju di lorong kiri berhampiran mereka berteduh dan menempiaskan air hujan dalam lopak.

Bagi penunggang motor pulak, ada yang bawak di tengah-tengah line jalan tu memang nak mendapat la. Kalau bawak laju takpe, ini bawak slow. Adoyai, bahaya tahu. Sekian, pesanan saya hari ini.

No comments:

 
Google Analytics Alternative