Thursday, December 11, 2008

Shirt On, F*ck Off



Alahai, Sathia berkata target beliau adalah AFF Suzuki Cup ketika muncul naib juara Pestabola Merdeka lalu. Tetapi, apa yang terjadi sekarang? Gagal melepasi peringkat kumpulan pula. Kali terakhir gagal layak ke pusingan seterusnya adalah semasa Hatem Soussi jurulatih. Tahun bila? Korang carilah sendiri.

Maka, sia-sia sahaja pelaburan Nike merekabentuk jersi baru skuad negara dengan tagline 'Shirt On Fear Off' tetapi gagal layak ke semi langsung. Harapan nak ke final konon.

Apa yang tidak kenanya?

Thailand nyata lebih tenang dalam menangani asakan kelam-kabut Malaysia semalam. Harapan Sathia supaya mencari gol awal gagal apabila barisan serangan dan tengah tidak berfungsi langsung terutamanya jentera tengah. Apa kejadahnya tidak memasukkan Hardi Jaafar di awal permainan? Tiada build-up play yang baik daripada Malaysia apabila mereka hanya melambungkan bola dari bawah ke atas yang nyata mudah dipatahkan lawan.

Thailand tidak hanya bergantung kepada counter attack yang pantas tetapi build-up play mereka juga bagus dengan bola dihantar kemas dan pantas. Sesuatu yang perlu dipelajari pemain-pemain negara. Penjaga gol juga dua kali lima seperti Helmi apabila menepis gol pertama Thai ke dalam gawang sendiri. Ternyata jurulatih penjaga gol, Mazlan Wahid perlu ditukar. Beliau menerapkan unsur salah bolasepak moden dengan mengatakan penjaga gol moden lebih ke hadapan. Tetapi beliau terapkah bagaimana positioning dan respon dengan cepat?


Jika anda diberi peluang dan kuasa untuk mengubah wajah bolasepak negara, apakah yang ingin anda ubah?

Cakap memanglah senang tetapi jika diberi peluang, inilah yang akan aku ubah:

1. Menukar pucuk pimpinan FAM dari yang di atas hinggalah ke akar umbi. Pilih mereka yang betul-betul berkelayakan dan berpengetahuan luas dalam bolasepak seperti bekas-bekas pemain dahulu. Ini penting supaya perubahan baru ini dapat dirasai semua, bukan hanya jurulatih dan pemain silih berganti tetapi diharap idea baru dapat dicambah dengan baik.

2. Menghapuskan atau mengurangkan penglibatan ahli politik dalam badan induk dan juga dalam persatuan negeri. Memang kita perlukan sumber kewangan tetapi sumber ini boleh dijana tanpa penglibatan mereka memegang tampuk pimpinan persatuan. Ini demi menghapuskan mentaliti anggota yang hanya mahukan pulangan kewangan daripada memikirkan nasib bolasepak itu sendiri.

3. Memilih jurulatih asing dan ahli-ahli panel kejurulatihan semuanya diimport. Mereka tahu apa yang diperlukan dalam sesebuah skuad terutamanya yang berpengalaman luas. Pastikan mereka diberi sedikit masa untuk membentuk pasukan selewat-lewatnya setahun.

4. Memilih pemain bersandarkan prestasi semasa bukan dengan nama-nama besar. Membuat pemilihan besar-besaran dan berperingkat dengan tempoh masa yang panjang agar mereka dapat peluang menonjolkan diri. Skop pemilihan kemudiannya akan dikecilkan dengan menilai prestasi semasa latihan dan dalam liga. Pemilihan juga dibuat meluas ke setiap ceruk pasukan dengan mengambil kira pandangan jurulatih pasukan tersebut.

5. Apabila pemain-pemain sudah dipilih, terapkan taktik dan corak latihan asas permainan. Ini penting kerana dapat dilihat masih ada pemain yang gagal menguasai teknik-teknik asas permainan. Tidak perlu berlatih sampai ke luar negara.

6. Ubah taktikal permainan yang sudah sebati dari dahulu. Terapkan teknik dan taktik control ball dan jangan gunakan hantaran jauh dalam permainan. Pemain perlu dididik skil asas menguasai bola kerana kemahiran ini penting dalam taktik ini. Build-up play atau susun atur permainan perlu diterapkan secara serius. Lihat saja perlawanan dengan Thailand di mana gerakan permainan semuanya berterabur.

7. Ubah mentaliti dan sistem pemakanan juga perlu dijaga. Inilah yang diterapkan dalam sistem bolasepak antarabangsa kerana mereka perlu mendapatkan pemakanan yang berkhasiat demi mengekalkan stamina dan tahap kecergasan. Ia perlu ditangani dengan keras. Kita boleh dapatkan pakar sains sukan dalam pasukan negara untuk menjaga mutu kecergasan. Mentaliti perlu betul dan tepat yang patut ada pada pemain.

8. Dapatkan nasihat dan pandangan dari negara serantau. Tidak perlu jauh-jauh ke luar. Cukuplah hanya di rantau ini. Thailand, Singapura, Vietnam semuanya sudah jauh meninggalkan kita. Jangan ego. Observe cara mereka handle liga mereka dan pasukan kebangsaan mereka. Mana tahu, kita boleh belajar sesuatu dari sistem mereka.

Itu sajalah walaupun sebenarnya banyak lagi. Aku hanya mahu melihat pasukan negara mampu bersaing di antarabangsa.

No comments:

 
Google Analytics Alternative