Monday, July 12, 2010

Gerak Hati



 Menang 1-0 je setiap game start dari 2nd round boleh julang piala


Terus terang sebelum Piala Dunia bermula lagi, memang takde dalam nawaitu aku yang Sepanyol akan menjadi juara Piala Dunia tahun ni walaupun mereka memenangi Euro 2008 sebelumnya. Kekalahan kepada Switzerland pada perlawanan pembukaan seakan mengiyakan telahan aku. Tetapi, skuad muda Spain ini membuktikan yang masih ada pasukan yang kalah pada perlawanan pembukaan akan menjuarai piala berprestij ini. 



Bukan aku meragui keupayaan skuad 'La Furia Roja' ini tapi bersandarkan permainan mereka yang agak kurang meyakinkan untuk memecah masuk tembok kebal pasukan-pasukan gergasi lain menyebabkan aku meletak harapan pada 7 pasukan lain yang pernah memenangi Piala Dunia sebelumnya. Sangkaan itu agak meleset setelah satu persatu pasukan - pasukan gergasi tumbang terutamanya kedua-dua finalis 4 tahun sudah, Itali dan Perancis di peringkat kumpulan lagi. Maka, setelah Spain menjejakkan kaki ke suku akhir barulah aku yakin dan gerak hati aku memilih Spain akan dinobatkan sebagai juara tahun ni. Tak caya? 

Betul tak aku tulis?Haha


Spain - Belanda

Sebenarnya, aku berbelah bagi untuk perlawanan pagi tadi kerana kedua-duanya memang aku minat. Aku minat Belanda sejak zaman Bergkamp lagi. Manakala Spain aku baru je amik port sejak Morientes main pada tahun 2002 lalu. Jadi, untuk perlawanan ini, aku menyokong penuh Belanda kerana kelibat Arjen Robben menari-nari dengan bola begitu menarik hati aku. Tambahan pula, Spain tidak memasukkan playmaker sebenar mereka pada malam tersebut lebih awal iaitu talisman Arsenal, Cesc Fabregas. Lebih malang lagi, banyak keputusan pengadil berat kepada Spain. Jadi, aku lebih bersimpati kepada pemain-pemain Belanda yang bermain bermati-matian malam itu cuma tiada luck bersama mereka apabila larian-larian Robben dinafikan Casillas. Apapun, mereka berhak menerima pujian atas satu persembahan cemerlang dan aksi-aksi menarik yang disajikan sepanjang kempen ini. Tahniah Spain dan kredit kepada Belanda. Juga tahniah kepada Mueller yang memenangi dua anugerah FIFA, Pemain Muda Terbaik dan Pemenang Kasut Emas. 


Piala Dunia kali ni ada ceritanya sendiri seperti tahun-tahun sebelumnya. Capello, Vuvuzela, Jabulani, Mueller, Paul the Octopus, Subkhidin, tasbih Maradona, gol Lampard dan macam-macam lagi adalah antara warna perencah bagi edisi kali ni. Mungkin tak sehangat dan sepanas sebelum-sebelumnya tapi masih terasa.

Jumpa lagi di Brazil 2014!!

2 comments:

jo said...

aku harap ada sesuatu berlaku pada brazil bila worldcup buat dekat tempat sendiri. dah beberapa musim, brazil macam tenggelam.

eJAI said...

Haah...harap2 tak lepas langsung group stage...yeahhh

 
Google Analytics Alternative