Friday, October 13, 2017

Presiden 'Part Time'

"Ku hanyalah kekasih separuh masa,
Separuh lagi cinta untuk dia,
Janganlah kau meminta lebih daripada itu.."

Ini bait lirik lagu dari The Lima bertajuk Separuh Masa yang membuatkan aku teringat akan kenyataan Presiden.

Lanjutan daripada kekalahan Malaysia kepada Hong Kong tempohari, ada beberapa perkara yang mampu menerbitkan kehairanan kepada kita iaitu seperti berikut:

1. Presiden FAM berbicara mengatakan kerja di FAM adalah part time dan yang mutlak, kerjanya adalah di Johor. Ini adalah pengulangan dari satu sesi temuramah di Larkin yang lepas. Hairannya apabila kita sudah beria bertanding dan agak janggal apabila kita melaungkan bahawa hakikatnya jawatan Presiden adalah separuh masa. Kenyataan ini lebih kepada 'self escapism'. 

2. Pemain import mahu ditambah kepada 5 kuota bagi memeriahkan lagi liga disaat Vingada mengeluh tentang ketumpulan barisan penyerang tempatan dalam aksi antarabangsa. Ini bukankah satu kehairanan?

3. Presiden mahu lebih interaksi dan penglibatan dalam pengurusan skuad kebangsaan. Sebelum ini, Presiden sudah membuat pemilihan jurulatih, pengurus dan ahli lembaga dalam FAM dan semua ini juga adalah bersifat interaksi dalam pengurusan. Cuma, apabila ada lafaz bahawa mahu terlibat sehingga ke tahap dalam menentukan pemain, ini bukankah satu kehairanan? Bahkan membunuh terus fungsi jurulatih dan barisan 'scout'?

4. "Pasukan negara anda semua. Not my negara. I'm from Johor".

Ini satu lagi kenyataan bersifat 'escapism' terhadap permasalahan yang terjadi. Walau ia diungkap dalam bentuk sinikal atau sindiran sekalipun, ia tetap menghadirkan persepsi bahawa beliau sedang berlepas diri dan tidak profesional.

Nasihat mudah adalah jangan hirau kepada kritikan yang tidak membina. Malah, jangan respon terhadap mereka yang tidak sukakan prinsip anda. Ambil teguran yang bagus sahaja dan terus melangkah. Apabila kritikan dibalas dengan cara tidak profesional, maka, haruslah si mangsa atau pemangsa menerima apa pengkritik buat dan kata walau sakit hati sekalipun.

Sekian.

No comments:

 
Google Analytics Alternative