Tuesday, June 14, 2016

Penjual Khatira Yang Pasif

Tadi aku ingin membeli air khatira di satu bazar. Aku tengok satu peket berharga RM4. Aku merancang nak beli 3 peket untuk keluarga sekali. Jadi, aku pun mintak tawar dengan dia beli 3 untuk RM10. Diskaun RM2. Lama juga brader lewat 30an tu fikir. Lepas tu, dia tanya kawan dia yang mungkin bos dia. Kawan dia mula bisik-bisik sambil buat kira-kira. Aku rasa ada dalam 60 hingga 70 saat juga dia nak menerima tawaran aku tu. Akhirnya, dia bagi dua peket besar RM4 tadi dengan tambah satu peket kecil yang harga asal RM3. Jadi, harga RM11 dapat diskaun RM1.

Beberapa hari sebelum tu, aku ada beli air mangga yang cukup pekat dan padu di satu bazar lain. Sama jugak satu peket RM4. Aku macam biasa mintak beli 3 untuk RM10. Aku tawar dengan seorang budak perempuan yang aku rasa macam baru Tingkatan 1 atau 2. Masa aku tawar harga tu, dia pun tanpa fikir panjang, tanpa tanya sesiapa, terus angguk dan setuju untuk bagi diskaun RM2. 

Moralnya di sini, air khatira brader tadi dahlah tak sedap (rasa pewarna berlebihan), nak tawar menawar pun sampai nak kena tanya member. Apa salahnya kau buat keputusan sendiri macam budak sekolah menengah yang jual mangga pekat dan padu tu.

No comments:

 
Google Analytics Alternative