Sunday, March 04, 2018

PPR dan Miskinnya Akhlak

Membaca kes mengenai kerusi yang dibuang dari tingkat 21 sebuah PPR sehingga mengakibatkan seorang nyawa melayang amat menyedihkan hingga ke sanubari.

Apa yang kita boleh harapkan dengan sebuah kejiranan di kawasan kos rendah? 

Aku sendiri tinggal di kawasan perumahan kos rendah. Walau bukan semua bersikap teruk namun, rata-ratanya mempunyai sifat dan mentaliti yang tidak mementingkan kebersihan dan keberadaan. Boleh lihat siang dan malam, sampah dibuang dari tingkap sahaja sehingga mengenai kereta orang. Kawasan lobi dan laluan penuh dengan sampah dan berair. Hal lif tak perlu cakaplah. Ada sahaja contengan dan kesan vandalisma. Bergaduh sesama ahli keluarga tak kira siang dan malam sehingga satu tingkat boleh dengar.

Bukan kita membuat persepsi liar terhadap perumahan kos rendah tetapi banyak kes sebegini dapat kita lihat di mana perkara kebersihan bukan menjadi asas utama mereka. Mereka sendiri agaknya selesa berada di kawasan kotor sehingga anak-anak mereka sendiri pun bermain di padang yang penuh sampah.

Mengapa jadi begini? Ia boleh dikaitkan dengan pemikiran atau mentaliti kelas ketiga. Mentaliti 'tak apa' dan 'tidak peduli' inilah yang memacu masyarakat sebegini untuk bersikap semberono dan sambil lewa sehingga mengabaikan norma-norma terpuji dalam kelas masyarakat. Mereka tidak lagi peduli tentang kata-kata orang. Mereka hanya tahu fikir bagaimana untuk 'survive' hari esok dan mendapatkan wang esok hari. Barangkali itulah yang berlegar di dalam ruang fikiran mereka.

Lantas, pemikiran mereka mencorakkan akhlak mereka terhadap sekeliling. Sayanglah jika akhlak mereka ini memberikan kesan kepada orang sekeliling yang lebih baik sampai ada nyawa tergadai.

Kesimpulannya, jika kita miskin, tidak perlu sampai miskin jiwa dan miskin akhlak.

Yang tak mampu tapi nak langgan Astro jugak tu kenapa?

No comments:

 
Google Analytics Alternative